Sunday 19 June 2011

MONOLOG HATI...

MONOLOG HATI


AKU: Siapa yang ingin berdosa? Tidak! Jika mudah boleh memilih, pasti semua insan ingin jadi baik, ingin membahagiakan org lain dan ingin dibahagiakan. Tapi seringnya tetap begini..tetap berdosa dan berdosa. Walau sudah bertaubat dan serik untuk berdosa lagi. Tapi selalu tetap diulangi kesalahan. Oh Tuhan, mengapa begini? Aku ingin jd baik, aku cemburu dengan kebaikan org lain. Tapi mengapa aku tidak dpt jd seperti mereka?


DIA: Tanpa dosa seseorg tidak boleh jd baik. Sebab org yang merasa sudah baik itulah sebenarnya org yg tidak baik..
AKU: Tapi bukankah dosa akan dibalas dengan neraka?

DIA: Ya...
AKU: Habis..aku tidak mahu ke neraka...

DIA: Laluilah jalan ke syurga..

AKU: Aku tak mampu...Aku dah cuba,tapi tetap juga masih terus berdosa

DIA: Memang jalan kebaikan itu Allah sediakan atas segala kesusahan

AKU: Hingga menderita?


DIA: Ya..menderita dengan dosa, itulah dosa antara kebaikan

AKU: Tapi aku ingin jadi baik...

DIA: Bukankan lebih baik merasa diri tidak baik kerana memang hakikatnya kita tidak baik. Segala kebaikan adalah kepunyaan Allah. Seringlah bertaubat

AKU: Jadi..apa erti hidup ini?


DIA: Hidup seperti putaran roda.Hiasilah hati dengan taubat agar rasa kehambaan menjadi cermin diri, tidak lagi ujub (hairan diri) dengan kebaikan, tidak sombong dengan nikmat. Waktu itu hidup adalah untuk Tuhan. Waktu itu orang tidak berani dan terlajak dengan dosa lagi. Namun ujian tetap ada supaya peningkatan iman boleh terus berlaku.


AKU: Jadi sekarang?


DIA: Bimbanglah jika rasa berdosa dan rasa terseksa dengan dosa ini sudah tidak ada dalam hati. Jika bimbang dengan dosa ini sudah tiada ia pasti diganti dengan rasa berbahagia dengan kebaikan. Sedangkan itulah pintu kepada kelalaian dan keroskan yang maha besar.


Ya..hati kecil ini sering bermonolog..sering bertanya2..hakikat hidup..kenapa dan mengapa....walau sebanyak mana pn persoalan yang dtg..jwpannya tetap satu..kembali kepada Yang Maha Satu...Tuhan...jdkan aku mencintaiMu melebihi kecintaan ku kepada setiap sesuatu yang Engkau pinjamkan padaku...x perlu siapa tahu...cukuplah antara aku dan KAMU..
 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...