Thursday 13 October 2011

MODEL DAKWAH NABI IBRAHIM a.s

Teladan yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim yang berdakwah dengan ayahnya boleh dijadikan model. Nabi Ibrahim memulakan dakwah kepada ayahnya dengan berbincang tentang konsep ketuhanan. Baginda memberitahu bahawa tuhan berhala adalah lemah dan penyembahan berhala itu hanya kepada syaitan. Kemudian beliau mengajak bapanya agar mengikutinya beriman kepada Allah, sebuah jalan yang lurus yang dapat mengelakkan daripada azab Allah. (Lihat surah Maryam ayat 42 - 45).
Setelah dakwah Nabi Ibrahim ditolak oleh ayahnya, baginda mengambil langkah yang positif iaitu berdoa. Berdoa agar bapanya diberikan keselamatan dan meminta keampunan daripada Allah untuk bapanya. Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:"Nabi Ibrahim berkata: 'Semoga keselamatan dilimpahkan kepadamu, aku akan meminta keampunan bagimu kepada Tuhanku. Sesungguhnya Dia sangat baik kepadaku." (Surah Maryam 19:47)
Sumber; Google Images
Doa boleh melembutkan hati manusia untuk berpindah daripada kekufuran kepada keimanan. Kuasa doa memberikan jiwa Mukmin terus kekal optimis terhadap Allah bahawa hidayah ialah milik-Nya.
(Sumber: SOLUSI Isu 36, m/s 96, oleh; Mohd. al-Adib Samuri.... terima kasih atas catatan ini)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...