Sunday 9 October 2011

Aktiviti Hujung Minggu Saya (2)

Assalamualaikum kepada pembaca yang saya hormati, Alhamdulilah, pertama sekali saya panjatkan syukur kepada Allah dan selawat ke atas junjungan mulia, Rasulullah saw, yang membawa rahmat Islam kepada kita semua. Cepat masa berlalu, hujung minggu bakal berlalu lagi... diri cuba berusaha menjadikan setiap masa diisi dengan aktiviti yang berfaedah.
Kali ini saya ingin berkongsi dengan para pembaca tentang 'pohon solat'. Kali pertama saya mempelajari tentang pohon solat ini melalui majalah SOLUSI, tapi maaf, saya tidak ingat isu mana, yang pasti penulisnya adalah isteri kepada Ustaz Zaharuddin yang juga giat menulis buku - buku agama. Saya browse enjin carian dan terjumpa pohon asal yang bertulisan arab. Sejak itu, saya mengamalkan pohon solat ini secara peribadi untuk menyemak kualiti solat saya sendiri yang saya modified mengikut keperluan saya. Jika saya solat awal waktu warna hijau segar saya warnakan daun solat, jika akhir waktu, hijau kusam saya warnakan dan jika 'terhutang' warna daun menjadi kering. Untuk melatih anak-anak solat pula; cukup sekadar hijau dan kuning pilihannya. Alhamdulilah, kami anak - beranak banyak mengambil manfaat daripada aplikasi pohon solat ini. Dihujung minggu ini, sempat saya menggunakan sedikit ilmu 'WORDS' dan melukis pohon solat untuk diperbanyakkan. Hasilnya.... seperti di bawah. Kepada pembaca yang berminat, bolehlah mencuba pohon solat ini... atau mencipta pohon solat sendiri. Saya sekadar berkongsi. Akhir kalam buat hujung minggu ini, semoga kita semua beroleh kemenangan di dunia dan di akhirat, InsyaAllah.... Wasalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...