Sunday 14 August 2011

Kita Tidak Dapat Menjangka...

Sumber Google images
Salam kepada pembaca yang masih lagi sudi singgah dan menjenguk blog saya yang saya kira sudah cukup lama tidak dikemaskini. Pertamanya saya memohon kemaafan atas kelemahan saya membahagikan masa dan menghadapi 'surpise' dalam kehidupan yang kita tidak dapat menjangka. Jujurnya,terlalu banyak yang ingin dikongsikan namun, saya harus berfikir panjang supaya perkongsian saya tidak akan menyinggung pihak - pihak yang tertentu. Kejadian demi kejadian menjadikan insan ini yang lebih mahu untuk berhati - hati dalam setiap tindakan dalam kehidupan kita. Adakalanya tanpa sedar, kita telah menyinggung perasaan mereka dan harus bagaimana pula untuk kita meminta kemaafan atas kesalahan tanpa sedar kita itu. Semoga Allah menjauhkan kita semua daripada kesalahan - kesalahan yang tidak bisa kita sedar.
Apa yang mahu saya kongsikan hari ini mungkin agak jarang untuk kita fikirkan dalam kehidupan kita... itulah yang saya hadapi dan pelajari sepanjang 'kehilangan' saya daripada blog ini. Dia bukanlah seseorang yang dekat dengan saya, tetapi asalnya, dia hanyalah sama seperti klien saya yang lain. Namun, dia terpilih dan terlalu tabah untuk saya katakan dan jika saya diuji, saya mungkin tidak akan mampu. Kes kali ini cukup membuka minda saya untuk lebih memahami keadaan yang sebenar dan mungkin ini adalah titik tolak untuk saya membantu komuniti yang memerlukan jika hanya berbanding dengan klien yang saya dealing di sekolah setiap hari.
Siapa yang mahu.... dan tidak ada siapa yang minta..... jika kita semua diuji dengan penyakit yang saya kira masih pelik untuk difahami sehingga ada yang mudah membuat konklusi sebagai GILA. Tetapi kita telah bertindak kejam jika terus lompat kepada kesimpulan yang agak menghukum, sedangkan kita tidak mempunyai ilmu untuk memahaminya. Saya mengingatkan diri, jangan terus membuat kesimpulan sehingga kita benar-benar memahami. Itulah saya kini, mencari kefahaman supaya dapat saya terus membantu dengan mengambil kira, jika saya diuji demikian, saya mungkin sedikit bersedia, kita tidak dapat menjangka.
Dia telah disahkan menghidap SCHIZOPHERNIA... semoga perkongsian saya ini akan membuka mata kita semua dan kita menjadi lebih sedar bahawa sesiapa saja boleh mendapat penyakit ini di mana nisbah nya adalah 1:100. Saya terpanggil untuk menyebarkan maklumat ini, kerana saya percaya di luar sana, masih ramai yang tidak mendapatkan rawatan kerana takut akan stigma GILA sedangkan ianya sesuatu penyakit yang boleh dirawat dan dipulihkan. InsyaAllah.....

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. patut cikgu busy sejak dua menjak ni..Semoga klien cikgu cepat sembuh..dan cikgu pun cepat pulih dari tekanan kerja yg membebankan..grab peluang beribadat 10 Ramadhan terakhir ni

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...