Thursday 29 September 2011

Kembali...

Sumber; Google Images
Salam ukhuwah kepada pembaca yang masih setia singgah dan menjenguk blog 'sepi' ini. Saya sendiri akui, terlalu lama tidak update kerana sibuk menguruskan tanggungjawab mengikut keutamaan. Hinggakan blog ini telah dikesampingkan untuk sementara waktu sehingga keadaan benar-benar mengizinkan supaya saya tidak zalim pada tanggungjawab saya. Maaf sekali lagi.
Kebelakangan ini, terlalu banyak perkara yang saya belajar di dalam bilik darjah 'kehidupan' ini. Bilik darjah yang tiada batas sempadan dan 'rakan kelas' yang sentiasa silih berganti tanpa had kapasiti pembelajaran. Gurunya ialah pengalaman dan pengetahuan yang Allah rezekikan kepada kita. Kesimpulan pada setiap pembelajaran yang saya dapat adalah; "KEMBALI KEPADA FITRAH....."
Kesimpulan ini yang saya gunakan setiap kali menemui jalan buntu dalam pembelajaran kehidupan saya. Melihat ke dalam diri, mencari fitrah diri, saya sedar saya hanya manusia hina yang tiada apa - apa tanpa izin dan upaya daripadaNya. Melihat kepada alam, mencari fitrah alam, terdetik hati melihat matahari yang terang, Allah yg mengizinkan hari ini siang dan diri masih bernafas dengan percuma. Siang yg cerah hari ini memberikan peringatan kepada diri untuk terus meniti kehidupan dengan batas kesedaran fitrah agar sentiasa di dalam 'jalan' yang betul. Mengenali diri adalah jalan utk kita mengenali pencipta dan Tuan Punya Alam ini. Semoga hari ini saya jalani dengan penuh hati-hati dan membuka ruang hati untuk menerima pembelajaran baru dan mempraktikkan pembelajaran yang sedia ada. Ya Allah, bimbinglah hati-hati kami kerana kami adalah hambaMu yang lemah lagi tidak berdaya.... Amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...