Tuesday 5 July 2011

Creative Ideas - Bersama Anak-anak

Salam kepada pembaca yang budiman. Sebelum mata dipejamkan untuk saat seterusnya, ingin saya berkongsi sesuatu untuk mereka yang bergelar ibu bapa atau sesiapa yang dekat dengan anak - anak yang sedang membesar. Posting ini khas saya tujukan kepada anak saya sofea dan hana. Dan saya mengharapkan, apabila mereka menjadi ibu suatu ketika kelak, akan menggunakan sebaiknya pengalaman yang dilalui. Setiap anak dilahirkan fitrah dan mempunyai potensi yang sangat luar biasa. Yang akan menghilangkan potensi ini adalah ibu bapa sebagai guru pertama yang gagal untuk melihat kebaikan secara sengaja atau tidak sengaja, secara sedar atau tidak sedar. Dan saya sendiri, baru sedar akan potensi anak sulung saya yang amat berminat dengan 'seni'. Hasratnya ingin melakukan sesuatu untuk jariah amal. Saya bertanya, contoh? dia berkata kepada saya, melihat di suatu cerita di dalam TV, tentang brownies yang dimasak oleh girl scout dan kemudian, brownies itu dijual utk tujuan charity. Dia ingin lakukan sesuatu seperti contoh yang baik itu... tetapi dalam kapasitinya. Dan hari cuti Isnin ini saya penuhi dengan menyiapkan bookmarker bersama anak-anak perempuan saya. Alhamdulilah, terhasil 100 pcs semua dan akan dijual esok. Anak saya berniat utk sedekahkah 20% daripada hasil keuntungan bersih ke masjid yang berdekatan. Sebelum tidur, saya ingatkan anak untuk bersolat hajat, semoga Allah mudahkan urusannya esok dan tabahkan hatinya jika diuji kegagalan untuk mendapatkan 'pelanggan'.
Dapat saya rasakan keghairahan di dalam dirinya. Bersungguh-sungguh melakukan dari mula hingga siap 100 pcs semuanya. Fasa 'penjualan' akan menjadi cabaran kedua untuknya. Sebagai ibu, saya berdoa semoga Allah membantunya dan yang paling penting, dia belajar dari setiap pengalaman dan menggarapkan pengalaman itu di dalam nilai mukmin.
Di posting ini, saya cuma ingin menyarankan diri saya dan pembaca supaya menjadi ibu bapa yang lebih 'halus' dan sensitif kepada potensi anak2 dan sentiasa berdoa pada Allah utk membimbing kita menjadi ibu bapa yang mukmin. Kepada yang ingin mencuba, bolehlah meluangkan masa menghasilkan bookmark yang simple seperti kami. Pada saya sesuai sebagai permulaan untuk anak saya yang berumur 7 dan 3 tahun. Tergelak juga saya, bila si adik juga ingin kan 10% untung atas usahanya. Si kakak tersengih setuju... siap deal lagi... Anak - anak mmg terlalu istimewa. Di saat posting ini, kedua-duanya telah lena menunggu esok. Ya Allah.... jadikan esok bagi kami kebaikan dan lebih baik dari hari ini, Amin. Selawat dan salam atas Baginda Rasulullah yang membawa rahmat Islam kepada kita semua, Amin. Selamat malam semua yang membaca..... Doakan anak saya berjaya untuk perniagaan pertamanya esok! amin....





(p/s: ada sesiapa yang berminat dgn bookmarker anak saya, boleh juga tempah..... sila email saya yer azila79aziz@gmail.com )

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...